Thursday 20 January 2011

Singkapan tabir Surah Al-Falaq

Dari surah An-Nas,kita dah tengok pelbagai halangan dari dalam diri kita iaitu hati( hasutan syaitan) tapi dlm surah ni pula kita tengok ujian2 dari luar.

Ujian-ujian dari luar yang disebut dalam surah ni ialah:

1)kejahatan malam
2)kejahatan perempuan
3)Hasad dengki

Sebab Allah memberi ujian ini ialah untuk beri ujian pada kita seperti yang disebut dlm 
surah Al-Ankabut: 2-3

 " Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya mengatakan, "kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?" [29:2]

"Dan sungguh ,kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta." [29:3]

Maka,surah ini mengajar kita meminta perlindungan dari Allah,yang telah menciptakan semua ujian itu tadi.

Kejahatan malam  ini mengisahkan zaman Rasulullah dulu kan xde lampu jalan..so,semua orang sgt takut untuk keluar malam. Dan pelbagai jenis kejahatan kebiasaannya malam menjadi waktu target untuk beroperasi.

Tapi,di zaman kita yang jalan-jalan sgt terang di waktu malam,kejahatan malam itu ibarat waktu2 kita x fokus dan terlupa sejenak pada Allah..contohnya waktu kita lalai,suka2,seronok2 bersama family  n rakan2...study week..dan sebagainya.

Surah ini merupakan motivasi luaran untuk  berubah dari jahiliyah dan masuk ke dalam Islam keseluruhannya..sebab,kalau ada ujian dalaman yang kita belajar dr surah sebelumnya mesti ada ujian luaran juga yang perlu kita hadapi seperti dalam surah ini.

Kalau solution untuk ujian dalaman tadi ialah memenangi hati dgn akal kalau ujian luaran pula solutionnya ada macam2..cthnya kalau kita mengabaikan makanan rohani time exam..kita carilah masa untuk ijlis bina nukman saah(duduk dan beriman sejenak) seperti baca Quran,dengar ceramah,revise buku2 usrah dan sbagainya..

...kalau ada masalah yang kita x dpt selesaikan seorang diri,carilah rakan2 yang boleh memberikan nasihat membina dan membawa kita kembali kepada jalan-Nya...

.NAMUN...biar apa pun masalah kita solution terbaik adalah kembali kepada ALLAH...^_^ 


Wallahualam..

-Semoga Allah merahmati ustaz dan yang meneruskan menyampaikan rantai ilmu ini. 

No comments: