Monday 24 January 2011

Singkapan tabir surah Al-Masad

Al-Masad bermaksud tali serabut..tali serabut ini pula ialah bahan bakar dekat neraka nanti..

InsyaAllah,hampir orang tahu surah ni mengisahkan Abu Lahab dan isterinya yang dilaknat..kenapa ya???

Sebabnya,Abu Lahab ialah orang pertama yang menolak dakwah nabi secara terang-terangan ketika di bukit Safa’..Abu Lahab itu adalah bapa saudara yang paling sayang pada nabi sebelum kerasulan..buktinya,ketika kelahiran nabi dulu,Abu Lahab telah memerdekakan hamba yang paling dia sayang sbg meraikan kelahiran baginda...

Selepas dakwah,kaum musyrikin terbahagi kepada 2 iaitu mereka yang ingin masuk Islam tapi ragu2 dan mereka yang menolak untuk masuk Islam.

Sementara kaum muslimin juga terbahagi kepada 2 iaitu mereka yang telah benar yakin dan mereka yang 
tiba2 jadi ragu.

WHERE ARE WE????? (tepuk dada,tanya iman...^_^ )

Mereka yang ragu2 dari musyrikin dan muslimin ini ialah golongan 50:50 (fifty-fifty)

Golongan 50:50 ini ada banyak sebab kemunculannya..salah satunya pengaruh orang tersayang..Bagi Rasulullah,meskipun Abu lahab bapa saudara yang tersayang tapi penolakan Abu Lahab terhadap dakwahnya tidak mematahkan semangatnya..sedangkan baginda terus berdoa agar Abu Lahab diberi hidayah..

Tapi, tak semua orang macam Rasulullah..ada orang yang nak berdakwah tapi bila tgk kwn2 dia x nak,dia pun batalkan niat dia..kita semua dah biasa lihat kan fenomena ini??Tapi,kita semua kenalah contohi Rasulullah..jgn putus asa bila org yg kita sayang x nak terima dakwah atau teguran kita...sebab hidayah bukan milik kita ..ianya milik Allah...hati manusia Allah yang pegang..kita hanya boleh berusaha..jadi,kena prepare hati untuk terima yang even org yg paling dekat dgn kita pun maybe akan tolak dakwah kita.. Mungkin tentangan itu datang dari ibu atau bapa kita...atau mungkin suatu hari nanti suami kita. Nauzubillah...

So,apa yang perlu kita buat sekarang jika kita menjadi beberapa golongan  yang di mention tadi?

1)Jika kita orang yang x nak merubah diri kepada kebaikan dan tak nak kepada Islam,pastikan diri anda   tidak menghalangi orang yang nak terima Islam dan inginkan kebaikan (eg: "tak payahla pergi ceramah  tu,baik ikut aku pergi shopping..")
....jangan jadi macam Abu Lahab,menghalangi orang masuk Islam..sampai dimurkai Allah...

2) Bagi yang ragu2 pulak..pastikan diri kita tidak main ikut je bila kawan2 ajak kembali ke jahiliyah tapi dapatkan nasihat orang lain dan try cari alternatif  untuk tarbiyah diri serta membawa diri kembali kepada jalan yang Allah redhai.

3) Dan untuk yang pasti dgn Islam dan yakin dengan kebenaran Islam..pastikan diri kita berada di jalan yang betul (berlandaskan Al-Quran dan Sunnah) serta berkumpullah dengan orang2 soleh yang boleh menegur dalam kesalahan serta meraikan dalam kebaikan.

Surah ini menceritakan tentang halangan dari orang yang tersayang terhadap perubahan diri kita. Kadang2 kita susah untuk berubah sebab pengaruh orang sekeliling (..nanti apa org kata pulak kalau aku tiba2 jadi baik). Di sinilah keikhlasan kita untuk berubah teruji...sama ada kita benar2 inginkan kebaikan atau inginkan perhatian. 

Jika kita berhadapan dengan pilihan antara syurga dan neraka. Semua orang pasti inginkan syurga...
Namun begitu tidak ramai yang beramal dengan amalan ahli syurga...

Renung2 kan...dan selamat beramal...^_^ 


-Semoga Allah merahmati ustaz dan yang meneruskan menyampaikan rantai ilmu ini.



No comments: